background-image

Vertrouwen winnen

Zoals ik in mijn vorige blog vertelde doe ik tegenwoordig veel toedracht- en fraudeonderzoek voor verzekeraars en daarnaast verzorg ik ook interne bedrijfsonderzoeken voor tal van organisaties. Ik bekijk de situatie van begin tot eind nauwkeurig om boven tafel te krijgen wat er precies is gebeurd. En ik ga het gesprek aan. Als onderzoeker in het bezit van een geldig legitimatiebewijs 'Particulier Rechercheur' mag ik als 'privédetective' immers onderzoek doen. Bovendien is BRS Onderzoek en Advies een erkend onafhankelijk Particulier Recherchebureau in het bezit van de wettelijke vergunning POB nr. 1065. Ik werk dan ook al 40 jaar als rechercheur annex onderzoeker.

Situatie inschatten

Zo werkte ik in de jaren '80 bij de politie en kreeg ik benadeelden - dus eigenlijk vergelijkbaar met de personen die een claim indienen bij de verzekeraar - direct zelf aan de lijn. Prachtig vond ik dat. Ik hoorde hun emoties en wist meteen op welke plek het ongeval of misdrijf had plaatsgevonden. Want ik kende mijn gebied goed. 'k Wist welke mensen er woonden en werkten. Daardoor wist ik zo'n situatie razendsnel in te schatten. Moest ik in de auto stappen om ter plaatse het verhaal van de benadeelde aan te horen? Of liet ik de benadeelde naar het bureau komen om zijn verhaal te doen?

Het gesprek aangaan met gedupeerden

Zoals u weet werken ze tegenwoordig veel moderner. Je krijg eerst iemand van een callcenter aan de lijn, die - voor je gevoel - meteen super haar of zijn best doet om de kwestie zo klein mogelijk te houden. Die je probeert door te verwijzen naar een website om online aangifte te doen. Mijn werkwijze was toen, en is nu nog steeds: het gesprek aangaan met gedupeerden. Vertrouwen winnen. Want dat is dé manier om de waarheid boven tafel te krijgen.

Roel Fledderus